Maketu, Tauranga, mt Mauganui - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jo Lamerant - WaarBenJij.nu Maketu, Tauranga, mt Mauganui - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jo Lamerant - WaarBenJij.nu

Maketu, Tauranga, mt Mauganui

Door: jolamerant

Blijf op de hoogte en volg Jo

04 November 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

hey iedereen, tis efkes geleden dus hier een nieuw verslagje.

Na Raglan heb ik de stray bus verder genomen, deze heeft ons gebracht naar waikato caves waar ik aan cave tubing gedaan heb. Echt super zalig, door kleine openingen kruipen in een grot delen moeten zwemmenw in massaskoud water (gelukkige hadden we soort van wetsuit) en delen in een band ronddrijven in het donker genieten van de 'glow worms' echt supercool en zalig om te zien (helaas mochten we zelf geen foto's nemen en kosten die da zij trokken veel te veel) (maar als je eens googlet en waitomo caves glow worms intikt vind je wel terug wat ik bedoel waarschijnlijk).

Na dit 's ochtends gedaan te hebben zijn we doorgereden naar Maketu (een busrit van een goeie 2enhalf uur). Dit is een klein dorpje in de Bay of Plenty, waar we een culturele ervaring voorgeschoteld kregen. Ze hebben ons daar verwelkomt op een typische Maori manier met locaal eten en achteraf een optreden waar ze dansten en zongen. Na dit aanschouwt te hebben mochten we zelf HAKA aangelaard (jeweetwel, wat de rugby spelers ieder keer doen voor de wedstrijd) da was supergeestig, en massas hilarisch. maar echt tof om te doen.
Daarna bleven we daar slapen in een Marae (plaats waar maori's religieuse en sociale bijeenkomsten houden). Maar eerst nog efkes gezellig buiten gezeten met een goe glas wijn :)

de dag erna ben ik met nog 2 andere van de bus gestapt en derest verder gelift naar Tauranga. Liften is hier supergemakkelijk ze nemen je echt rap mee en zijn allemaal echt vriendelijk (sommige rijden ommetoeren om mij wat meer van het land te laten zien, echt cool).
In taurange heb ik mij dan aangemeld om vrijwilligerswerk te doen op Motiti island (een eiland in de bay of plenty waar dat schip juist voor gestrand is).
Motiti island is een 'privaat' eiland waar je normaal niet opkomt, er leven daar zo een stuk of 40 echte maori's op, dit was echt een unieke ervaring. ook daar zijn we terug heel welkom ontvangen en sliepen we terug in een Marae met al de vrijwilligers. En het eten dat we daar kregen was ongelooflijk goed en veel, nie normaal, na 3 weken nog es goed gegeten :p

Ze hebben daar wel zwaar te verduren gekregen onder die olieramp, nog altijd eigenlijk en wss nog voor een lange tijd ook. hele rotsen en stranden onder de olie. We hebben daar dagelijks zo'n 4 uur gewerkt(afhankelijk van het getij) en we moesten eigenlijk vooral rotsen/stenen terug in de branding gooien zodat de oceaan deze kon afspoelen en reinigen want zelf kreeg je dit er niet van.

Dit avontuurtje is wel een beetje raar geëindigd want we moesten met 7 man vroegtijdig het eiland verlaten.
De laatste dag dat we daar waren moesten we terug de rotsblokken gaan opkuisen en de teamleider had ons gezegd tot waar we mochten gaan omdat het water aan het opkomen was (dit was helaas niet heel duidelijk en doordat niemand van de locale gasten met ons mee was zijn we te ver gegaan) Doordat we telkens nog meer olie op rotsen zagen wilden we dit ook gaan opkuisen maar we waren zo ver dat we op een plaats waren die wat heilig was voor hun( dit wisten we dus niet) nuja, ze konden daar dus nie mee lachen en snamiddags hebben we dan gehoord dat we terug naar het vaste land moesten vliegen.

Nu al bij al was dit toch een massas toffe ervaring en eens terug op het vaste land zijn we bij een van de vrijwilligsters die hier woont blijven slapen en zijn we de ochtend erachter hiet het strand helpen opruimen.

voila dit is zowat alles tot nu toe.

Ik blijf normaal gezien nog in Mt Maunganui tot maandag en trek dan wss richting Coromandel voor enkele dagen. Je hebt daar Hot water beach waar je een put kan graven en dan heb je een eigen persoonlijke hot tub op het strand (lijkt me cool :p )

tot de volgende

groetjes uit het voorlopig zonnige NZ

grtss

• 04 November 2011 - 09:51

Opa En Oma:

Dag Jo,
    Blij met weer wat nieuws uit NZ. We volgen je op de voet aan de hand van de verslagjes. We genieten mee met al die prachtige ervaringen. De beelden op Google spreken boekdelen. Riskeer je toch niet te ver hé!.
    Ook Motiti moet volgens Google een paradijselijk eiland zijn. Je hebt geluk gehad dat je niet in den banjo vloog wegens heiligschennis op dit eiland.
    De foto's zijn prachtig en we moeten zeggen dat je er goed uitziet. Als we het goed voor hebben reis je niet allen. Het ziet er een leuke bende uit. Zo heb je ook hulp en steun aan elkaar.
    En zeggen dat je reeds een maand van huis bent vertrokken.
    Hier in Ieper geen spectaculair nieuws. Terwijl jij ginds van zomerse temperaturen ( 26 ° ) geniet glijden wij stilaan naar de winter. Morgen zaterdag ben ik gans de dag van dienst voor de palliatieve zorgen voettocht ( PAZOVO) terwijl oma naar de begrafenis gaat van een nicht van mij. Je pa en ma lopen er ook een beetje verloren bij zonder hun twee zonen. Op tijd en stond een teken van leven wordt door het thuisfront ten zeerste geaprecieerd.
    Jo we wensen je verder nog prettige dagen met veel leuke en rijke ervaringen, maar toch een kleine raad van de oudjes " wees voorzichtig... geen nodeloze risico's.
    Een dikke knuffel,
    Oma en Opa

• 04 November 2011 - 22:56

Pa En Ma:

Hey Jo,

Je moet de "oudjes" nt altijd geloven. Kdenk dat ze meer verloren lopen dan wij. Dat we onze twee zonen missen, natuurlijk maar dat is het leven. Iedereen zoekt zn weg. Jef via Erasmus. Jij hebt het al gehad twee jaar gelden "Malta". D

• 04 November 2011 - 23:08

Pa En Ma:

Je moet de "oudjes" nt altijd geloven. Kdenk dat ze meer verloren lopen dan wij. Dat we onze twee zonen missen, natuurlijk maar dat is het leven. Iedereen zoekt zn weg. Jef via Erasmus. Jij hebt het al gehad twee jaar gelden "Malta". Nu jaag je je droom na en je hebt overschot vn gelijk. Ook ik ben soms ongerust mr ik troost me mt de gedachte gn nieuws, goe nieuws.Mama denkt daar natuurlijk anders over(kmoest zeggen daje voorzichtig moe zijn in alles wa je doet). Geniet met volle teugen.

P.S. hou je budjet in toog

• 11 November 2011 - 12:52

Jeroen:

Dag Jo,

Net voor de eerste keer je verslagen gelezen. Ziet er prachtig uit ! Nog geen plaatselijke schone tegen het lijf gelopen? :-) Anders moet je de kanditates op je blog zetten, dan helpen wij wel kiezen! ;-)

Kaat en ik zijn momenteel op bezoek bij de Sint in de loft. We hebben "miertjes" gegeten :-) Was heel lekker.

Stel het nog goed daar, en reis maar gans Nieuw-Zeeland af ! Tot later.

Groetjes,
    Jeroen.