te urewera national park, lake waikaremoana - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Jo Lamerant - WaarBenJij.nu te urewera national park, lake waikaremoana - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Jo Lamerant - WaarBenJij.nu

te urewera national park, lake waikaremoana

Door: jolamerant

Blijf op de hoogte en volg Jo

12 November 2011 | Nieuw Zeeland, Gisborne

Hey iedereen,
Al een maand in Nieuw-Zeeland! Joepiee! Kvind het hier nog altijd massas leuk.
Na een weekend nog in Mt maunganui te blijven na de ons olie-opkuis-avontuurtje ben ik samen met steven al liftend vertrokken naar Rotorua om via daar verder te liften (dezelfde dag nog) naar het Urewera National Park (grootste bos van het noord-eiland) om daar een 3-daagse trektocht rond lake waikaremaona te wandelen. Laat ons zeggen dat het een leerlijke ervaring was haha.
Nu we waren dus beginnen liften en we zijn relatief vlot tot in Rotorua geraakt. Daar dan even een koffietje gaan drinken en een mc donaldsje gedaan (kwestie van wa calorietjes binnen te hebn alvoren te trekken e :p) Daarna verder liften naar Murupara (laatste ‘beschaafde’ dorp voor het forest) was een ander paar mouwen. Het was ondertussen wat beginnen regenen en al 16uur gepaseerd met als gevolg dat er blijkbaar niet meer veel verkeer in onze richting ging. Nadat we op thee uitgenodigd werden door een iets wat ‘drugsverslaafd’-uitziende dame (wat we vriendelijk aan ons voorbij hebben laten gaan) en wat verder natgeregend waren werden we uiteindelijk meegenomen daar 3 superleuke Hollandse dames die ook dezelfde richting uitmoesten, maar helaas niet goed wisten hoe te rijden om tot hun bestemming te geraken. Nu ze moesten in ieder geval onze richting uit en ze gingen ons afzetten op onze afsplitsing. Toen we daar toekwamen was het al zo goed als 19u30 ( een uurtje later en het was donker) en gingen we gewoon ons tentje langs de baan opzetten om zo de dag erop verder te liften. Maar we werden uitgenodigd om met de Hollandse mee te gaan tot cerosine creek en daar ook te kamperen want dat deden zij ook. Cerosine creek is een hotpool in een vulcanisch gebied, dus daar konden we geen nee tegen zeggen. Uiteindelijk nog een superleuke avond gehad in een natuurlijke hottub, echt de max en superwarm. Merci aan de Hollandse meiden om ons mee te nemen (beste lift so far). De dag erop zijn we dan gewoon afgezet geweest en hebben we verder gelift tot in Murupara. Dit zogezegde ‘beschaafde’ dorp had voor ons meer iets weg van een achterbuurt waar iedereen aan de dope zit. We hebben daar dan maar vlug ons voorraad eten ingekocht voor de trektocht en verder gelift naar het meer. Dit heeft ons toch een paar uur gekost want veel verkeer kwam er daar niet, want in dat bos was er namelijk ook niets buiten bos haha.
Nu de dag erop zijn we begonnen aan onze trektocht, na het DOC (department of conservation) office te gaan bezoeken om te de hutten en de campings op de tocht te boeken. Om de officiële ‘great walk’ rond het meer te doen moest je een shuttle nemen maar die koste ons teveel dus besloten we om een extra wandeling van 5uur te doen alvorens te beginnen aan de eerste 5 uur van de officiële wandeling. (na 5u was daar de eerste hut). Dit is het eerste wat ik geleerd heb namelijk zit je in het midden van een nationale park en er is een shuttle naar en van de officiële trektocht NEEM DIE. De eerste dag hebben we dus serieus afgezien gelukkige was het goe weer want we hebben die dag zo’n 12uur gewandeld(waarvan zeker 7u geklommen) om de hut uiteindelijk, na een uurenhalf in het donker te wandelen, om 10u savonds te bereiken. Gelukkig was de hut al bevolkt en goed opgewarmd voor ons (ze keken wel raar toen we daar toen nog toekwamen haha). Na een goeie maaltijd te eten (pasta en rijst, dit de rest van 3 dagen trekken) en een whiskey’tje gedronken te hebben om te bekomen heb ik zalig geslapen.
De dag erna hadden we een iets rustigere dag van 4 uur wandelen, wat wel nodig was na de dag ervoor. Het was nog steeds goed weer en dus konden we op ons rustig kampplaatsje (juist ons 2) wat uitrusten en wat zwemmen en ons wassen in het meer, alsook een vislijntje uitgeworpen. ’s Avonds een kampvuurtje en alweer een goeie nachtrust gehad.
Nu kom ik bij leerpunt 2 CHECK DE WEERSVOORSPELLING VOOR MEERDERE DAGEN ALVORENS TE BEGINNEN. Jaja, vollenbak regen voor de rest van de dag. De dag begon dus niet goed, maar ondertussen wel een vis gevangen (later gehoord dat het een grote forel was), wat een smakelijk ontbijt was. Wel wat moeten zoeken hoe dat beest te snijden en te kuisen maar het is ons uiteindelijk gelukt en we zijn er niet ziek van geworden dusja :).
De rest van de dag dus in de regen gewandeld tot aan de laatste hut, waar we terug maar met 2 waren, klein hutje, slechte verwarming maar we hebben ons toch kunnen drogen en warmen dus alles was in orde.
De laatste dag maar een uurtje meer moeten wandelen naar het eindpunt (nog altijd in de regen) en dan terug gelift naar het startpunt (lang in de regen staan lopen tegen dat er volk passeerde). Terug aan het info punt hebben we dan maar een shuttle geboekt (was het beu natgeregend te zijn) naar Wairoa (eerste stadje dicht bij het lake) waar we een nacht geslapen hebben en dan doorgetrokken tot Gisborne waar ik nu nog altijd ben.
Ben ook wat aan het uitkijken om mss een paar weken te werken alvorens verder te trekken, dus wat aan het zoeken naar werk in de buurt hier, of mss in Wellington, we zien da wel…
Groetjes aan iedereen.

• 13 November 2011 - 15:39

Opa En Oma:

Dag Jo,
    Zaterdag 12/11 - 22u10 een mail " Nieuws van Jo " Opa zat al in bed... natuurlijk heeft Oma , ze heeft nu haar eigen laptop, wellicht drie of viermaal jouw pennevruchten en jouw foto's bekeken. Opa deed dit vanndaag zondag. Via Google earth weet ik perfect waar je geweest bent... Wikipedia vertelt de rest. Je hebt in de voorbije week al heel wat beleefd en afgezien... 10 uur marcheren is niet niets... komt daarbij nog die vervelend regen. Maar goed je hebt overleefd en na regen komt zonneschijn. Anderzijds heb je ook mooie dingen gezien en geluk gehad. De trip met die hollandse meiden was toch een meevaller en het bezoek aan Cerosine creek een toemaatje. Een visje vangen moet ook een belevenis zijn... jouw pa was in zijn jonge tijd ook een verwoed visser... maar ving nooit iets. Oma vindt dat je verstandig bent geweest met die drugverslaafde madam links te laten liggen ... je hebt er het raden naar met welke bedoelingen ze jullie te drinken wilde geven... bestelen!!!
    We merken dat je nu in Giborne vertoeft, volgens Wikipedia een stadje van een 34.000 inwoners. We duimen dat je er een job mag vinden. We zien dat je een tochtgenoot Steven hebt gevonden... doe hem de groeten.
    Hier in Ieper was er deze week een drukte van jewelste... 11 november, herdenking van de wapenstistand. Liefst 8.000 mensen waren present op deze 11 november poppy parade, met heel wat prominenten: Prinses Mathilde, Eerste Minister Leterme, Minister President Kris Peeters, Gouverneur Paul Breyne, ook de ambassadeur van Nieuw Zeeland, heel wat Nieuw Zeelanders zijn tijdens de oorlog 14 - 18 hier in Ieper gesneuveld. 11 november was ook Sint Maarten... heb je hem ook ontmoet? Opa heeft hem gezien en ik moest de groeten overmaken, hij had wat speciaals voor jou?
    Allez Jo, we constateren dat het jou goed gaat en we zijn er blij om. Meteen wensen we jouw veel succes in jouw zoektocht naar een job.
    Met een hartelijke groet, ook van Oma en tot mails.
    Opa